80/20 regel voor je gezondheid

8020-1140x599

 

Als je gaat denken over aanpassingen in je voedingspatroon om gezonder te leven, wordt er vaak gezegd dat het alles of niks is. Al je voeding moet gezond zijn. Daarnaast mogen er beslist geen foute dingen worden gegeten. Pas dan ben je goed bezig.

Dit is een prima uitgangspunt, maar 90% van de mensen die hieraan beginnen, zijn niet in staat om dit vol te houden, en zullen vandaag of morgen eens gaan zondigen.
Dit is helemaal geen probleem als je de 80-20 regel maar in acht neemt. Het gaat om de balans.

De 80-20 regel is een heel eenvoudige richting die je aan kunt houden wanneer het je gezondheid betreft.
Als je 80% van de tijd verantwoord bezig bent, kun je in de overige 20% prima een beetje zondigen.

Het grootste deel van de tijd zorg je dus dat je voeding gewoon bestaat uit verse, onbewerkte producten (zonder teveel suiker en slechte vetten). Groente en fruit, vlees, vis en eieren, noten en zaden, volkoren producten en peulvruchten.

Maar als je echt een keer zin hebt in een stukje chocola, een lekker wijntje of een portie chips? Of een keer eten waar je zin in hebt?  Dan vormen die gewoon jouw 20% en kun je zonder schuldgevoelens eten.

Je voorkomt op deze manier dat je het bijltje erbij neergooit  als je een keer iets eet wat niet in jou gezonde menu staat.