Bloemkool of broccoli, welke groente is gezonder?

 

broccoli-3200719__340Bloemkool en broccoli zijn beide gezonde keuzes. Je kunt er van alles mee: koken, bakken, roosteren, of zelfs rauw eten. Maar we welke van deze twee groentes is de gezondste?

Alle feiten op een rij.

Broccoli

Het grootste voordeel van broccoli is dat het vol zit met voedingsstoffen die goed zijn voor je hart en bloedsuikerspiegel. Ze bevatten weinig calorieën maar veel vezels, waardoor ze je lang een vol gevoel geven. En voor een groente bevat broccoli verrassend veel eiwitten. Daarnaast heeft broccoli nog allerlei andere effecten op de gezondheid.

  1. Verlaagt slecht cholesterol  De hoeveelheid vezels in met name gestoomde broccoli helpen om het slecht cholesterol te verlagen.
  2. Verbetert gezondheid ogen Net als wortel en paprika, is broccoli goed voor je ogen. Dit komt door twee voedingsstoffen, luteïne en ze-xanthine. Beide verlagen ze het risico op leeftijd gerelateerde oogaandoeningen.
  3. Goed voor de botten Broccoli zit vol calcium en magnesium, en helpt daarom je botten sterk te houden.

Voedingswaarde 100 gram gekookte broccoli

Calorieën 33 Eiwitten 2,8 gram Koolhydraten 7 gram Vezels 2,6 gram Calcium 47 milligram IJzer 0,7 milligram Vitamine C 89,2 milligram

Bloemkool

Ook bloemkool zit boordevol goede stoffen, zoals vitamine C, vitamine K, calcium, kalium, en vezels. Andere gezondheidsvoordelen van bloemkool zijn:

  1. Zit vol antioxidanten Antioxidanten beschermen je cellen van indringers en ontsteking, en helpen bij cel herstel. Bovendien kunnen ze ook de groei van kankercellen vertragen.
  2. Helpt bij afvallen Natuurlijk zitten groenten nooit echt vol calorieën, maar bij bloemkool is het nog net iets minder dan gemiddeld. Daarom is het een goed alternatief voor bijvoorbeeld aardappels en rijst.

Voedingswaarde 100 gram gekookte bloemkool

Calorieën 24 Eiwitten 1,9 gram Koolhydraten 5 gram Vezels 2 gram Calcium 22 milligram IJzer 0,4 milligram Vitamine C 48,2 milligram

Welke is gezonder?

Beide groentes bevatten dus weinig calorieën en zitten vol goede voedingsstoffen zoals eiwitten en vitamines. Maar toch is broccoli nét iets gezonder dan bloemkool, omdat het meer calcium, vezels en vitamine K bevat.