Daarom is wandelen zo gezond

hiking-shoes-2415773_1920

Dat wandelen gezond is, lees en hoor je vaak. Maar waarom eigenlijk?

Positieve effecten

Een overzicht van de positieve effecten van wandelen vind je hier:

  • Als je 1.5 km wandelt in 15 minuten, verbrand je evenveel calorieën als wanneer je die afstand zou hardlopen in 8.3 minuten
  • Als je drie keer per week 3 km wandelt , raak je elke drie weken ongeveer één kilo kwijt
  • Elke minuut die je wandelt, verlengt je leven met 1.3 tot 2 minuten
  • Wandelen verbetert uw nachtrust. Dagelijks wandelen stimuleert jou dag- en nachtritme
  • Behalve voor je lichaam is wandelen ook goed voor je geest. Het zorgt voor ontspanning en dat heeft ook weer positieve gevolgen voor je lichaam. Door ontspanning en bijvoorbeeld een betere nachtrust, voel je je ook lichamelijk beter
  • Wandelen heeft een positief effect op je gewicht. Dagelijks wandelen verkleint het risico op overgewicht. Met een uurtje wandelen verbrandt je ongeveer 240 kilocalorieën. Het activeert je lichaam en brengt het je stofwisseling op gang
  • Wandelen verkleint de kans op kanker. Wandelen zou de overlevingskansen van mensen met darmkanker vergroten als zij elke dag minimaal een uur wandelen. Daarnaast zou wandelen de kans op darm- en borstkanker verkleinen
  • Tijdens het wandelen gebruik je spieren, met name je beenspieren. Als je je spieren weinig gebruikt, worden deze na verloop van tijd zwakker. Door te wandelen houd je je spieren sterk. Dit geldt ook voor je hart, want dit is ook een spier!
  • Als je wandelt, gebruik je je spieren, botten en kraakbeen. Je botten bestaan uit cellen die voortdurend worden afgebroken en aangemaakt. Als je te weinig nieuwe botcellen aanmaakt, wordt het bot zwakker en ontstaat er botontkalking (osteoporose). Het vervelende is dat je dit pas merkt als je iets breekt na een val. Door voldoende te bewegen, kun je het proces van botontkalking remmen.