De invloed van voeding op je gezondheid

eat-2008576__340

Gezonde voeding is het eten van een verschillende voedingsstoffen die je nodig hebt om je lichaam optimaal te kunnen laten functioneren, om je lichaam gezond te houden, om je goed te voelen en om genoeg energie te hebben om de hele dag actief te kunnen blijven.

Wat je eet, heeft een directe invloed op je humeur, je weerstand, je energie en allemaal andere belangrijke processen in je lichaam. In principe moet dat voldoende reden voor je zijn om er een gezonde levensstijl op na te houden.

  • Gezonde voeding zit vol belangrijke vitamines en mineralen. Een kleine voorbeeldje: Een portie (ruim 200 gram) rode paprika, broccoli of sinaasappelpartjes, bevat meer dan 100% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van vitamine C. Dit is een heel belangrijk antioxidant.
  • Gezonde voeding bevat weinig suiker. Het is algemeen bekend dat het eten van een overmaat aan suiker en suikerhoudend voedsel, een verhoogde kans geeft op het krijgen van overgewicht of obesitas, insuline resistentie, diabetes type 2, leververvetting, en hart- en vaatziektes.
  • Gezonde voeding is goed voor je huid. Naast het verbeteren van de algemene gezondheid, helpt gezonde voeding ook om je huid gezond te houden. Pure chocolade en avocado’s beschermen je huid bijvoorbeeld tegen de schadelijke invloed van de zon.
  • Gezonde voeding is gevarieerd. Er zijn onnoemlijk veel mogelijkheden om gezond eten te combineren. Denk alleen maar eens aan alle combinaties die je zou kunnen maken met alle varianten van vlees, vis, zuivel, groente, fruit, noten, peulvruchten, volkoren en zaden.
  • Gezonde voeding bevat veel variatie in kleuren. De kleuren in groenten en fruit ontstaan door fytochemicaliën. Fyto wil zeggen dat het van de plant afkomstig is. Fytochemicaliën zijn dus chemicaliën die afkomstig zijn van de plant zelf. Er zijn honderdduizenden verschillende fytochemicaliën en al die fyto-chemicaliën hebben andere positieve effecten op de gezondheid van de mens. Bijvoorbeeld: Oranje groenten (wortel, zoete aardappel) en fruit (abrikoos, mango, sinaasappel, mandarijn) bevatten veel bèta-caroteen. Dit wordt in het lichaam omgezet in vitamine A ( Gezichtsvermogen, gezonde huid, botten,tanden)
  • Gezonde voeding bevat veel onverzadigd vet en weinig verzadigd vet. Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterol van het bloed. Onverzadigd vet zit in vette vis ( makreel, haring, zalm), noten, olijfolie. Verzadigd vet verhoogt het LDL- cholesterol van het bloed. Verzadigd vet zit in volle kaas, koekjes, gebak, snacks, vette vleessoorten. Verzadigd vet verhoogt de kans op hart -en vaatziekten.