Dit zijn dikmakers waar je het niet van verwacht

avocado-1476493__340

 

Je denkt verstandig bezig te zijn, op je portiegrootte te letten en een gezond voedingspatroon te hebben. Toch wil het afvallen maar niet lukken en dat terwijl je zo graag die overtollige kilo’s kwijt wilt. Natuurlijk is dat balen, maar gelukkig weet ik als gewichtsconsulent wie we als zondeboek kunnen aanwijzen, namelijk: stiekeme dikmakers!

  1. Frisdranken

Hanteer de gouden regel; drink geen frisdrank, het zijn vaak lege calorieën in de vorm van suiker en geven geen verzadiging. Neem liever ook geen light frisdrank. Zowel light-frisdrank als suikerrijke frisdrank tasten het tandglazuur aan door de zuren die erin zitten. Ook kunnen er in beide dranken calorieën zitten.  Af en toe light-frisdrank is wel beter voor je gewicht dan suikerrijke frisdrank.

  1. Cappuccino

Een paar koppen zwarte koffie drinken per dag kan prima. Het probleem ontstaat zodra je er (volle) melk, room, suiker of andere toevoegingen bij doet. De calorieën schieten ineens omhoog waardoor jouw cappuccino plots een stiekeme dikmaker wordt. Opletten geblazen dus.

  1. Noten en zaden

Noten zijn een goed tussendoortje en erg  lekker, maar wel erg calorierijk. Met een handje noten zit je al zo over de 200 kilocalorieën.  Beperk het tot een klein handje.

  1. Avocado

De avocado is super gezond. Eet ze gerust, want gezond zijn ze vanwege o.a. de aanwezig goede vetten. Echter staat een avocado gelijk aan een hele maaltijd, dus wees hier dan ook echt matig in. Meer dan een halve avocado per dag moet je niet nemen.

  1. Oliën

Olijfolie en vele andere oliesoorten zijn uitstekende keuzes, ook weer vanwege de goede vetten. Echter door de vetten ook calorierijk, dus ga niet rijkelijk schudden met de fles, maar wees bescheiden. Max 1 eetlepel voor dressing of wanneer je iets gaat bakken anders wordt het echt een stiekeme dikmaker.

  1. Cruesli

Ontbijten met granen is absoluut een juiste keuze alleen zie je dat aan cruesli vaak veel suiker en vet wordt toegevoegd. Muesli is eigenlijk dan ook een betere keuze. En nog beter havermout

  1. Gedroogd fruit

Maar fruit is toch altijd gezond? Fruit is een belangrijk fundament voor een gezond voedingspatroon, maar bij gedroogd fruit moet je wat oppassen. Ze zijn gedroogd, wat betekent dat ze een stuk geconcentreerder zijn (lage dichtheid) en soms wordt er extra suiker aan toegevoegd. Eet dus beter een los stuk fruit.

Het draait altijd om de totale energie-inname

Of we wel of niet aankomen heeft altijd te maken met de totale energie-inname op een dag. Wil je afvallen dan moet je meer energie (kilocalorieën) verbruiken dan je binnenkrijgt. Oftewel, gewoon wat minder eten. Om dit te kunnen bereiken kunnen deze richtlijnen erg goed helpen.