Een eetbui overleven, zo doe je dat!

20170612_154105-789x1024

In plaats van je gevoelens direct weg te eten kun je kiezen voor andere manieren om met lastige gevoelens om te gaan.
Een manier om met je lastige gevoelens om te gaan is het zoeken van afleiding. Bijv. een korte wandeling maken, even een praatje maken met de buren, een huishoudelijk klusje afmaken, een stukje wandelen of een vriend of vriendin bellen.

Met het zoeken van afleiding los je uiteraard niet de onderliggende problemen op. Dat hoeft ook niet direct. Vaak helpt het al wanneer je fysiek uit de situatie stapt. Als je futloos op de bank hangt, zappend voor de tv, met een schaaltje chocopinda’s binnen handbereik, dan leidt dit vrijwel altijd tot ontevredenheid en het eten van nog een schaaltje chocopinda’s. Je kunt deze situatie echt eenvoudig veranderen door letterlijk op te staan, het schaaltje af te wassen en de oefening van vijf minuten om je gevoelens te herkennen te gaan doen.

Wat te doen als je een snaaibui voelt opkomen

 

  • Kies een plaats waar je even niet gestoord wordt. Je slaapkamer, je kantoor of het toilet zijn bijvoorbeeld geschikt
  • Ga recht zitten. Zet je voeten naast elkaar plat op de grond
  • Sluit je ogen. Adem rustig in en uit. Leg je handen op je buik. Adem rustig in en uit. Lijdt de adem bij het inademen richting je buik. Je buik zet dan uit. Adem zo rustig een paar minuten door, zonder verder iets te doen
  • Denk nu aan de situatie waarin jij de neiging hebt om te veel te gaan eten
  • Voel wat er boven komt. Is het verdriet, boosheid, blijdschap, angst, onrust, spanning, wanhoop, onzekerheid, onmacht, vrolijkheid, ongeduld, zenuwachtigheid
  • Voel je nog weinig? Beeld je een situatie in die je nog lastig vindt om mee om te gaan
  • Beschrijf  het gevoel op dat boven komt

Onderga vijf minuten deze storm van gevoelens. Kijk eens met een rustige objectieve blik naar je eigen gedachten. Concludeer dat je dwanggedachten hebt, die je nu even erg onrustig maken. En zo is het dan. Je voelt onrust. Niet meer en niet minder!

Feliciteer jezelf met de overwinning! Het is je gelukt om vijf minuten de wervelwind van dwangmatige neigingen te weerstaan en niet naar eten te grijpen.