Mindful eten? Dit zijn de vier grote voordelen

bb520a933757ef197eaec4ec38dee652_png

 

Heb je overgewicht en willen de kilo’s er maar niet vanaf? Dit komt niet alleen door wát je eet, maar ook hoe je eet. Bijvoorbeeld wanneer je voor de tv zit met een zak chips dan kan het zomaar zijn dat je opeens concludeert dat de zak al leeg is. Zonder dat je het in de gaten had, heb je alle chips opgegeten. Of tijdens het koken al onbewust van alles naar binnen werkt omdat je denkt dat je honger hebt.

Om te leren omgaan met overgewicht moeten we ons bewust zijn van ons gedrag. Mindful eten is daarbij een belangrijke hulpbron.

Allereerst: wat is mindfulness? Mindful eten is afgeleid van de leer van de mindfulness. Deze leer gaat uit van de gedachte dat er maar één moment is dat werkelijk bestaat; en dat is nu. Het verleden en de toekomst bestaan alleen in ons hoofd.

Toch zijn we in het dagelijks leven vooral bezig met het verleden en de toekomst, en niet met het nu. We zijn plannen aan het maken, of denken terug aan de dingen die al geweest zijn. Je denkt bijvoorbeeld aan je werk terwijl je ’s ochtends onder de douche staat, of je denkt terug aan het gesprek met je vriendin gisteravond terwijl je het ontbijt eet.

Door mindfulness train je jezelf om meer in het nu te leven. Door aandacht te geven aan waar je nú mee bezig bent.

Van mindfulness naar mindful eten

Wat heeft mindful eten te maken met je gewicht? Door bewuster te eten (dus minder gehaast) zul je merken dat je eerder vol zit en in het vervolg dus minder opschept. Je leert om meer te genieten van het eten.

De vier belangrijkste voordelen van mindful eten zijn

  1. Je gaat langzamer eten. Daardoor voel je eerder of je genoeg hebt gegeten.
  2. Je spijsvertering verbetert. Bij langzaam eten hoort namelijk ook goed en lang kauwen. Daarbij kan je speeksel zich goed mengen met je eten en komt je spijsvertering al meteen op gang.
  3. Je geniet meer van je eten. Je bent meer bewust van de geur, kleur en smaak van de dingen die je eet. De maaltijd wordt veel meer een moment van rust en van genot.
  4. Je maakt bewustere keuzes. Je stopt niet meer gedachteloos een dropje of koekje in je mond, maar je besluit bewust om dat koekje te eten en er ook van te genieten. Je gunt jezelf de vrijheid om bewust te genieten van eten. Met name voor mensen die altijd “aan het lijnen” zijn, is dit echt een bevrijding.

Mensen die mindful eten vallen succesvoller af en genieten meer van hun eten    

Wanneer was het de laatste keer dat jij echt vol aandacht at? Dat je genoot van de geur en de kleuren, dat je rustig at en de tijd nam voor je maaltijd?  Is dit (te) lang geleden, of ben je vaak met andere dingen bezig tijdens het eten? Dan is mindful eten echt iets voor jou.

Door de opleiding mindfulness based cognitieve gedragstherapie te volgen heb ik de tools gekregen om ingesleten (eet)gedrag te ontmantelen zodat er ruimte ontstaat om nieuw (eet)gedrag aan te leren zodat je blijvend afvalt, zonder jezelf van alles te moeten ontzeggen.

Wat ga ik je leren:

  • Eten met aandacht (mindful eten)
  • Hoe je meer van eten gaat genieten
  • Luisteren naar je lichaam
  • Hoe kun je stoppen, zelfs met sterke eetdrang
  • Mindful blijven eten in niet ideale omstandigheden
  • Anders omgaan met emotie eten
  • En nog veel meer……….

Tip: Voorkom dat je te hongerig aan tafel gaat, dat maakt het moeilijker om goed te voelen wanneer je genoeg hebt gegeten. 

Voor meer informatie over de mogelijkheden kun je geheel vrijblijvend contact met mij opnemen.

Vergoeding vanuit de aanvullende zorgverzekering is mogelijk.