Eten waarvan je bruin wordt!

 

teeth-1560353__340Het is zomer en daarmee begint ook het zonnebaden. Dat de huid beschadigt als we te lang in zon zitten is bekend, dus zonnebrand vergeten we niet zomaar meer. Maar wist je dat er een aantal etenswaren zijn die je helpt om mooier bruin te worden en langer bruin te blijven? Bij het eten van (hele) grote hoeveelheden van deze producten wordt de huid zelfs een beetje gebruind zonder dat er ook maar enige zonnestralen aan te pas komen!

  1. Wortels Dat wortels erg gezond zijn weten we allemaal wel. Misschien wist je ook al dat wortels goed voor de huid zijn, maar wist je ook dat het alfacaroteen van wortels wordt gebruikt in de meeste zelfbruiners? Deze stof promoot het bruinen van de huid. Je moet de wortels dan wel rauw eten, alleen dan behouden ze de voordelen voor de huid.
  2. Eieren Het eigeel in eieren bevat veel vitamine A. Vitamine A is een belangrijke vitamine voor de huid. Ook werkt het verjongend en geeft het de huid een gezonde glans. Vitamine A stelt de huid in staat om bruin te worden door zonnestralen aan te trekken.
  3. Mango’s Om nog even verder te gaan met vitamine A, de mango is de vrucht die de meeste vitamine A bevat. Ook een aanrader om te eten als je bruin wil blijven dus!
  4. Water Het is natuurlijk altijd belangrijk om voldoende water te drinken, maar wist je dat water er ook voor zorgt dat je bruin wordt in plaats van verbrand? Water zorgt ervoor dat de huid gehydrateerd wordt en minder snel beschadigd. Uiteraard moet je wel altijd zonnebrandcrème blijven smeren. Watermeloen en komkommer bevatten ook veel water, erg goed én lekker om te eten in de zon.
  5. Kaas In kaas zitten grote hoeveelheden selenium. Dit spoorelement fungeert als antioxidant en beschermt rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Selenium beschermt de huid én het bevordert het bruiningsproces. Bijkomend voordeel: het gaat rimpels tegen. De kaas met veruit het hoogste selenium gehalte is witte kaas.
  6. Tomaten In tomaten zit lycopeen. Lycopeen is een natuurlijk pigment die de tomaat zijn rode kleur geef en werkt als krachtig antioxidant. Lycopeen vermindert de schade die het Uv-licht van de zon veroorzaakt en zorgt er voor dat je minder snel verbrandt. Hoe roder de tomaat, hoe hoger het gehalte lycopeen. In watermeloenen vindt je ook veel Lycopeen.
  7. Abrikozen Abrikozen bevatten een hoog gehalte carotenoïden, een krachtige antioxidant die als voorloper van vitamine A bekend staat. Zoals we al hebben gezien bevordert vitamine A het bruiningsproces van de huid. Ook geven catenoïden de huid een mooie, geelbruine kleur.
  8. Pruimen en perziken Pruimen en perziken bevatten veel vitamine A en carotenoïden. Ook zitten er antioxidanten in die rimpels verminderen en huidbeschadiging door de zon voorkomen.