Gooi de broccolisteel niet weg

20200220_111838
Dat broccoli gezond is wist je al. Maar dat de steel van de broccoli de meeste voedingsstoffen bevat weten veel mensen niet. Vaak wordt deze weggegooid. Zonde!

Broccoli bevat o.a. vitamine A, C, E, K en mineralen zoals calcium en ijzer. Maar de belangrijkste stof is sulforafaan. Sulforafaan activeert antioxidanten en enzymen in de immuuncellen. Tevens is broccoli een bron van vezels en eiwitten.

Tips om meer uit deze superfood te halen

Puree
Schil de broccoli steel en snijd in stukjes. Kook in ongeveer 15 minuten gaar. Voeg eventueel een aardappel toe.
Giet af en pureer met de staafmixer. Voeg kookroom toe en maak af met peper en zout.

Rauwe broccoli
Rauw is broccoli en al z’n vitamines en mineralen op z’n best. Het is een heerlijke knapperige ‘bite’ door je salade, lekker op pizza en een fijne toevoeging aan een sneetje brood met wat hummus bijvoorbeeld. Probeer het eens zou ik zeggen!

Als je broccoli stoomt gaan er minder nutriënten verloren. Heb je geen stoomkoker in huis, geen probleem: wat je nodig hebt is een pan, vergiet en een deksel. Kook een laagje water in een hoge pan en leg de stukjes broccoli in een vergiet. Leg het vergiet vervolgens bovenop de pan en leg de pan deksel bovenop het vergiet. Op deze manier kan je de broccoli alsnog stomen. Stoom alleen niet te lang, max. 5 minuten. Hoe langer je stoomt, hoe meer de broccoli z’n kracht verliest.