Het belang van goede tussendoortjes

vegetable-skewer-3317060_960_7201

Het is belangrijk om tussen de drie hoofdmaaltijden een tussendoortje te nemen. Dit voorkomt dat je gaat snacken. Veel producten die worden verkocht als ‘verantwoorde tussendoortjes’ zijn calorierijk, te zout of ze bevatten veel suiker of verzadigd vet. Handig is het om zelf tussendoortjes te maken met producten uit de Schijf van vijf. Voorbeelden van gezonde tussendoortjes
Fruit 

  • Een portie vers fruit of een lekker fruitsalade.
  • Bevroren fruit (druiven, frambozen, bosbessen)
  • Een paar gedroogde vruchten, zoals pruimen, abrikozen of een handje rozijnen
  • Stukje dadel- of vijgenbrood met oude 30+ kaas

Groente

  • Een portie (snack)groente. Zoals komkommer, cherrytomaten, reepjes paprika, geschrapte worteltjes, radijsjes, stukjes rauwe bloemkool, bleekselderij, rettich, etc.
  • Schijfjes komkommer of worteltjes met pindakaas of notenpasta zonder toegevoegd zout of suiker.
  • Sugar snaps, eventueel met citroensap erover gesprenkeld.

 

Noten
Een handje ongezouten noten. Kies wat je lekker vindt. Amandelen, cashewnoten, pinda’s, walnoten, hazelnoten, macadamia noten.

Rijstwafel met een plakje kaas.