Het geluk dat spinning heet deel 2

screenshot_20171009-140916Het instellen van de fiets

Spinning zorgt, net als andere trainingsactiviteiten, voor het sterker maken van het hart, het groter maken van de longinhoud zodat er meer zuurstof kan worden opgenomen, een regelmatige bloedsomloop, zodat de spieren beter worden doorbloed, het elastischer maken van de spieren zodat verzuring en aanhechtingspijnen minder voorkomen.

Bil- been- en rugspieren worden veelvuldig gebruikt en dus getraind door het steeds veranderen van positie op de fiets.

Het is belangrijk dat de fiets goed is ingesteld om blessures te voorkomen. De meest voorkomende blessure bij spinning is de overbelasting van het kniegewricht. Dit komt meestal omdat het zadel ofwel te hoog of te laag staat.

Als het zadel te hoog staat, is het lastig om het pedaal omhoog te trekken, je belast dan je kniebuigers, ofwel de hamstrings, omdat je deze eigenlijk continu overstrekt. Wanneer het zadel te laag staat, wordt vooral de knie en de bovenbeenspieren belast. Dit komt met name omdat de knie dan over de as van het pedaal komt en er veel druk komt op het kniegewricht. Het is daarom belangrijk om de juiste instellingen van de fiets te hebben.

Hieronder leg ik uit hoe je de fiets instelt.

Zadelhoogte
• Ga naast de fiets staan en zet de hoogte van het zadel op heuphoogte
• Zet de POP-pin vast en ga op de fiets zitten
• Zet de hak van de voeten op de pedalen
• controleer of de benen gestrekt kunnen worden zonder dat de heupen zijdelings bewegen
• plaats hierna de schoenen in de SPD of voet Clips
• Maak voorzichtig een paar slagen met de pedalen en controleer nogmaals of de heupen niet zijdelings bewegen

Voor/achter positie zadel
• Plaats de pedalen horizontaal
• Ga met je handen in handpositie 2 zitten
• Controleer of de onderkant van de knie loodrecht vertikaal boven het midden van het pedaal komt
• Zet je elleboog tegen de punt van het zadel en strek je arm richting stuur. Raken je vingers je het stuur dan zit je goed

Stuurpositie
• Het stuur dient op een confortabele hoogte gezet te worden.
• voor beginners, mensen met (onder)rug klachten of schouderklachten dient het stuur in ieder geval hoger te staan dan het zadel.