Hoe behoud ik mijn ideale gewicht

 

20170911_150811Hoe behoud ik mijn ideale gewicht

Gefeliciteerd als je jou ideale gewicht hebt gehaald. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet meer aankomt.

Jou realistische eindgewicht is het gewicht  wat je de rest van je leven kunt vasthouden als je een verstandig eet- en bewegingspatroon blijft volgen.

Jou realistisch eindgewicht is niet het gewicht van je slankste vriend of vriendin, familielid, buurman of-vrouw, collega of fitnessmaatje. En het is vrijwel zeker niet het gewicht van allerlei beroemdheden en modellen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die met succes op gewicht op hetzelfde gewicht blijven van dag tot dag grotendeels dezelfde dingen eten.
De mensen die ik heb begeleid hebben drie verschillende menu’s voor ontbijt en lunch en een stuk of acht menu’s voor het avondeten en tussendoortjes. Het is niet zo dat ze zich helemaal beperken tot deze menu’s, maar het zijn wel de menu’s die ze het vaakst eten.

Een beperkt aantal keuzemogelijkheden maakt het leven gemakkelijker. Je weet  met welk eten je op jou realistische eindgewicht kunt blijven. Je weet welke boodschappen je elke week in huis moet halen en hoelang het duurt om een maaltijd klaar te maken.

Blijf gelijkmatig eten. Ik bedoel hiermee dat het aantal calorieën wat je van dag tot dag inneemt niet teveel moet wisselen. Dat betekent dat je bij speciale gelegenheden best wel iets meer mag eten, maar houd er de volgende dag weer rekening mee dat je dan iets minder eet.
Het is helemaal niet nodig om de rest van je leven nooit meer iets ongezonds te eten.

Er is in je nieuwe eetpatroon best plaats voor af en toe een calorierijke snack. Dit houdt de moed er juist in en voorkomt dat je doorslaat naar schadelijke eetbuien, omdat je zo verlangt naar deze tussendoortjes.

Houd je aan je beweegplan. Bewegen is essentieel als je op gewicht wilt blijven. Lichaamsbeweging  is vaak et eerste wat mensen laten schieten als ze minder tijd hebben. Zorg dat er niet meer dan een week  voorbij laat gaan zonder dat je aan geplande beweging hebt gedaan.

Blijf jezelf wekelijks wegen. Het is normaal dat je af en toe een kilootje meer of minder weegt. Maar wanneer je een verandering ziet van 2,5 kilo of meer, dan is dat het teken dat je je leefstijl weer eens flink onder de loep moet nemen. Misschien moet je weer wat minder eten of wat meer gaan bewegen om op je streefgewicht te blijven.

Steun van anderen kan jou helpen. Van tijd tot tijd even bijpraten met jou dieetcoach en melden hoe je gewicht ervoor staat, al is het alleen maar om eerlijk te blijven tegenover jezelf.  Bovendien kan je coach je helpen met het oplossen van problemen en je emotionele steun bieden in periodes met veel spanning. Dit weerhoudt je ervan  om problemen het hoofd te bieden door te gaan eten.

Ook al voel je je niet gestrest , toch heb je misschien van tijd tot tijd hulp nodig  om energie vrij te maken om op gewicht te blijven.