Hoe kom je van je snaaigedrag af

emotional-eating_0-300x239

Je wilt graag een beetje afvallen, maar stapt steeds weer in dezelfde valkuil: ongeremd snaaien. Als je bezig bent, gaat het nog wel redelijk, maar zodra je gaat zitten, lijkt het wel of de dozen drop, zakken chips en repen chocolade je vanuit de kast roepen. Of erger nog: vanuit de supermarkt. Hoe kun je nu écht van dit snaaigedrag afkomen?

Houd een eetdagboek bij
Iedereen heeft zwakke momenten. Het is de kunst die zwakke momenten te identificeren en ze vervolgens proberen te voorkomen. Houd eens een week lang een eetdagboek. Noteer je maaltijden en noteer wanneer naar de snoep, koek of andere snacks grijpt. Schrijf het tijdstip op, wat je at, waarom je stopte (was het op, of wist je jezelf te beheersen?) en of er een aanleiding was voor het eten.

Aan het einde van de week kun je kijken of je bepaalde patronen herkent. Denk bijvoorbeeld aan:

Snoepen als je na een lange dag uitgeput op de bank terecht komt
Snoepen als je slecht ontbeten hebt
Snoepen uit verveling
Snoepen vanwege spanningen

Zodra je weet wat jouw zwakke momenten ongeveer zijn, zul je merken dat je hier alerter op bent. Houd het dagboek tenminste nog een week bij, maar probeer nu rekening te houden met de kennis die je in de eerste week opgedaan hebt.

Ontbijt goed
Of je nu snaait omdat je je rot voelt, of omdat je de hele dag nog maar weinig op hebt: een goed ontbijt nemen is altijd slim. Als je stevig ontbijt dan zul je merken dat je in ieder geval ‘s morgens niet zoveel trek hebt. Dan ben je alweer een belangrijk deel van de dag goed doorgekomen. Voorbeeld van een voedzaam ontbijt is havermout met kwark of yoghurt

Zoek alternatieven
Trek eens wat tijd uit voor een bezoek aan de markt of supermarkt en zoek naar alternatieven. Drop, chips en koek zijn lekker, maar dat zijn aardbeien, blauwe bessen of verse salades ook. Probeer voor elke behoefte iets te vinden. Je kunt hierbij denken aan:

Knabbelen: geraspte worteltjes, komkommer, selderij, stukjes bloemkool, cherrytomaatjes, rozijntjes
Zoetigheid: aardbeien, appels, pruimen
Hartig: kaas (maar vooral niet onbeperkt)
Warm: kop zelfgemaakte soep