Hoe komt het dat je uitstelgedrag vertoond als je wilt afvallen.

1586499_l

Je wil graag beginnen met gezonder eten en afvallen, maar je hebt altijd wel redenen  dat het  nu niet het juiste moment is om te beginnen. In de toekomst is vast een moment dat veel beter uitkomt. De kilo’s blijven eraan zitten of het worden er meer.

Ik geef je 5 tips voor meer motivatie zodat je voorgoed afrekent met uitstelgedrag.

  • Kan je ontdekken wat de oorzaak is van je uitstelgedrag? Ben je bang dat afvallen niet lukt. Je denkt ‘dit is de zoveelste poging die ik onderneem om af te vallen’.  Stel dat het weer niet lukt dan ga ik me slecht voelen. Als je je bewust wordt van de reden dan kan je actie ondernemen.
  • Je hebt vaak geen zin om andere gewoontes aan te leren anders zou je het wel doen. Anders met je voeding omgaan vereist dat je  moeite moet  doen en discipline nodig hebt. Geef jezelf een beloning als je het aanpakt om met je gewoontes  aan de slag te gaan
  • Kijk eens naar hoe groot je “taak” is. Je wilt te veel  kilo’s afvallen in een korte tijd. Dit doel is vaak niet haalbaar  stel je het daarom uit? Bekijk de mogelijkheden om veranderen van leefstijl in  kleine stukjes te verdelen. Dat is veel makkelijker om te doen. Als je graag gezonder wilt eten begin dan eens met een goed ontbijt i.p.v het hele menu te veranderen.
  • Maak een planning. Schrijf precies op wanneer en wat je wilt gaan doen.  Maak afspraken met jezelf en let erop dat je de afspraak met jezelf wel nakomt, anders brokkelt je zelfvertrouwen af. Bijvoorbeeld: Ik  ga frisdrank vervangen door water.
  • Gun jezelf ook rust.  Stel je afvallen  uit omdat je gewoon geen energie hebt of  omdat je nog veel uitjes en feestjes hebt?  Het probleem van afvallen en uitstellen kan zich eindeloos herhalen.  Gun jezelf ook die leuke dingen maar bedenk dat er altijd wel een reden is om iets niet te doen.