Hoe val je het beste af

3ae387111958c38ba2dc1a84946f8b54

 

We letten  tegenwoordig iets beter op wát we eten, maar nog nauwelijks op hoeveel we eten. Maat houden en portie controle daar gaat het om. Dan kun je blijven eten wat je lekker vindt.

Energiebalans
Een gezond gewicht kan op verschillende manieren worden omschreven. Wie een gezond gewicht heeft, kan  zich doorgaans fit en kan zich vrij bewegen. Er is voldoende energie om goed te functioneren en er wordt niet meer energie ( voeding) opgenomen dan nodig is. Anders gezegd er is een goede energie balans in het lichaam. Wanneer je dagelijks meer energie (calorieën) verbruikt, dan dat je binnen krijgt, dan is er sprake van een negatieve energiebalans.

Wanneer je deze status een lange tijd volhoudt, zul je afvallen. Aan de andere kant, wanneer je dagelijks meer energie tot je neemt dan dat je verbruikt, dan is er sprake van een positieve energiebalans. Indien de positieve energiebalans een langere periode duurt, dan ontwikkel je overgewicht.

Tips om een goede energiebalans te behouden

  1. Eet niet meer dan je nodig hebt. Dat bereik je door voldoende te eten uit de Schijf van Vijf en niet te veel te eten van producten die buiten de Schijf van Vijf staan. Drink ook zo min mogelijk energierijke dranken zoals frisdrank, vruchtensap en zuivel met toegevoegd suiker. Kies vooral voor water en thee en koffie zonder suiker.
  2. Beweeg voldoende. Hoe meer je beweegt, hoe meer energie je verbruikt.
  3. Weeg jezelf. Niet iedereen verbruikt dezelfde hoeveelheid energie. Zo verbruiken mannen meer dan vrouwen en jongeren meer dan ouderen. Maar hoeveel calorieën iemand nodig heeft, hangt van meer af dan leeftijd en geslacht. Bijvoorbeeld mensen die veel bewegen of heel lang zijn verbruiken meer dan mensen die niet veel bewegen en klein zijn. Je kunt kijken of jij in balans bent door jezelf 1 keer per week op een vast moment te wegen. Iedereen schommelt ongeveer 1 kilo in lichaamsgewicht. Ben je 2 of 3 kilo aangekomen? Kijk dan of je wat minder kunt eten van de producten buiten de Schijf van Vijf of wat meer kunt bewegen. Soms kom je maar heel langzaam aan, bijvoorbeeld 1 kilo per jaar. Na een aantal jaar is dat wél veel.