Hoe voorkom je een herfstdip

 pumpkin-1768857_960_720

 

 

Naar verwachting krijgt een op de tien Nederlanders de komende maanden last van de zogenaamde herfstdip, ook wel bekend als de winterblues.

Is er een manier om deze seizoensgebonden dip te voorkomen? En wat kun je het best doen als je toch in zo’n neerslachtige periode terechtkomt?

Zorg voor voldoende daglicht

Mensen krijgen last van klachten zoals vermoeidheid en lusteloosheid door het tekort aan daglicht. Het wordt nu merkbaar vroeger donker en het is ook in de ochtend langer donker. Natuurlijk licht beïnvloedt het dag/nacht ritme en daarmee alle processen in het lichaam. Het gaat hier over de aanmaak van hormonen die ons wakker houden of juist doen slapen.  Er is een relatie tussen het somber worden in de herfstperiode en de lengte van daglicht. Mensen die daar gevoelig voor zijn ontwikkelen klachten zoals depressies. Ze worden moe en daardoor wordt de trek naar calorierijk eten groot. Ook is voldoende daglicht onmisbaar voor de aanmaak van vitamines.

Tips om voldoende in het daglicht te zijn:

  • Maak elke dag een wandeling. Trek je wandelschoenen aan en gaan
  • Zoek een mooie fiets route en  trakteer jezelf onderweg op iets lekkers
  • Ga lunchen in de buitenlucht

 

Zorg voor een gezond lichaamsgewicht

Een gezond lichaamsgewicht is belangrijk voor je gezondheid. Van overgewicht kun je lichamelijke klachten krijgen. In de herfst heb je meer trek en wordt er zwaardere kost gegeten, waardoor het lichaamsgewicht kan toenemen. Vaak gaat dit ongemerkt en langzaam.
Bereken hier of je een gezond lichaamsgewicht hebt.

Eet veel gezonde dingen

Groente en fruit verhogen je weerstand. Neem minimaal 2 stuks fruit per dag. Goed herfstfruit is appel, peer, banaan, sinasappel, druiven, kiwi.
Eet minimaal 250 gram verse groente per dag. Kies bij voorkeur groente van het seizoen zoals rode kool, boerenkool, winterpeen, spruitjes, koolraap, pastinaak, pompoen.
Kies voor volkoren producten zoals volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst.

Ga op tijd naar bed

Probeer elke dag op tijd naar bed te gaan. Genoeg slaap houdt je hersenen gezond en zorgt voor herstel van het lichaam. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je stofwisseling op pijl blijft.

Voor een goede nachtrust is het verstandig om blauw licht te vermijden voor het slapen gaan. Blauw licht zit in beeldschermen van bijvoorbeeld laptop en mobiel. Dit licht zorgt ervoor dat er geen melatonine aangemaakt wordt. Dat is het hormoon dat ervoor zorgt dat je je slaperig gaat voelen. Zet daarom een uur of twee voordat je naar bed gaat je mobiel gewoon uit en ruim je laptop op.

Lach😀

Lachen, ook al is het niet echt, zorgt ervoor dat je je ook echt vrolijker voelt. Volgens de Facial Feedback Hypothese is het namelijk zo dat je gezichtsuitdrukking je stemming beïnvloedt. Een lach zou de bloedstroom naar de hersenen verkoelen en een koel brein zorgt voor een vrolijke stemming.