Je lichaam heeft koolhydraten nodig

appetite-1238638__340

Wat doen koolhydraten voor je?

Het lichaam heeft koolhydraten nodig als energiebron. Hersenen kunnen zelfs niet zonder glucose, een soort koolhydraat. De gezondheidsraad adviseert dat wie gezond wil eten, 40 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten haalt. Koolhydraten leveren per gram 4 kilocalorieën. Dat is minder dan vet (9 kilocalorieën) en evenveel als eiwit.

Je kunt zeker aankomen van koolhydraten, maar dit kan ook van eiwitten of vetten. Het gaat allemaal om de juiste balans. Dit betekent dat je het lichaam alle diverse voedingsstoffen moet geven die het nodig heeft om optimaal te functioneren. Als algemene richtlijn geldt dan ook dat zo’n 40-60% van je calorieën uit koolhydraten, 20-40% uit vetten en 20-30% uit eiwitten zou moeten komen.

Wel is het verstandig om rekening te houden met je activiteitsniveau. Heb je een actieve baan en sport je veel? Dan kan je wel wat meer koolhydraten gebruiken. Zit je heel de dag achter een bureau en sport je niet of nauwelijks? Dan kan je wat minder koolhydraten eten, maar is het nog steeds niet verstandig om ze helemaal uit je dieet te elimineren.

Het ‘nadeel’ van koolhydraten

Waarom zijn koolhydraten dan vaak de boosdoener als het om gewichtsverlies gaat?
Dit komt omdat je er snel teveel van binnenkrijgt, zeker als je veel snelle koolhydraten eet. Als je al die energie niet nodig hebt, wordt het omgezet in lichaamsvet.

Dat vetweefsel is bedoeld om in tijden van voedselschaarste alsnog energie te kunnen bieden – maar omdat die schaarste er voor de meeste mensen nooit komt, betekent het op de lange termijn vooral dat je stevig aan kunt komen.

Mensen zien dit als een reden om helemaal geen koolhydraten meer te eten. Maar op de lange termijn is het veel gezonder en effectiever om alleen snelle koolhydraten te laten staan. Snelle koolhydraten, zoals koek, snoep en frisdrank, geven hun suikers heel snel af aan het bloed. Je voelt je even energiek, maar zult al snel hunkeren naar nog meer zoetigheid. Deze snelle suikers bevatten niet de vezels die langzame koolhydraten wel bevatten. Ze geven je geen verzadigd gevoel waardoor de kans groot is dat je al snel meer energie binnenkrijgt dan je nodig hebt – en op termijn dus zult aankomen.

Wat zijn langzame koolhydraten?

Koolhydraten bestaan in verschillende samenstellingen. Langzame koolhydraten (ook wel complexe koolhydraten) zijn de soort die uit meerdere deeltjes bestaan. Ze zijn daarom moeilijker tot glucose af te breken dan de snelle variant, die maar uit een paar deeltjes bestaan en dus heel snel tot bloedsuiker worden afgebroken. Langzame koolhydraten komen zodoende langzaam en geleidelijk in het bloed terecht. Zo ontstaat er geen enorme bloedsuikerpiek. De vezels in langzame koolhydraten vertragen de opname nog verder waardoor je er automatisch minder van eet. Dat laatste is van groot belang voor mensen die een gezond gewicht willen bereiken of behouden!

Waar zitten langzame koolhydraten in?

In het algemeen geldt dat volkoren varianten van koolhydraatrijke producten bijna altijd langzame koolhydraten leveren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zilvervliesrijst, volkorenpasta en volkorenbrood. De meeste producten van bijvoorbeeld spelt zijn sowieso volkoren, en die kun je daarom prima kiezen. Ook de meeste semi-granen vallen in deze categorie: quinoa, boekweit en amarant, om er maar een paar te noemen. Verder zijn peulvruchten, groenten en zoete aardappels ook bronnen van langzame koolhydraten.