Help mijn kind heeft overgewicht

screenshot_20200228-215454_instagram

Het aantal kinderen met overgewicht neemt toe in onze samenleving. Van de kinderen en jongeren in Nederland van 2 tot 25 jaar heeft bijna 16 procent last van overgewicht. 3 procent kampt met obesitas, een ernstige mate van overgewicht.

Vaak is er een verband tussen het gewicht van de kinderen en de levensstijl van de ouders. Los van de fysieke gevolgen van overgewicht kan het kind er ook psychische schade van ondervinden. Dikke kinderen worden vaak gepest en kunnen daar erg ongelukkig van worden. Dit is in eerste instantie niet altijd te merken.

Voor hun groei hebben kinderen gezonde en gevarieerde voeding nodig. Dat begint al voor de geboorte met de voedingstoffen die ze via de navelstreng van hun moeder krijgen.

Eetgewoonten die je in de jeugd aanleert, verander je als volwassene niet gemakkelijk. Daarom is het belangrijk dat kinderen zich al op jonge leeftijd realiseren wat gezond eten inhoudt.

Afvallen bij kinderen gaat anders dan bij volwassenen. Hieronder een aantal punten:

  • Afvallen bij kinderen gaat langzamer, reken op een gewichtsverlies van een halve kilo per maand
  • Vermijd drastische superdiëten
  • Focus niet te veel op gewichtsverlies

Te veel richten op gewichtsverlies kan bij jongeren leiden tot eetstoornissen. De nadruk dient te liggen op het aanleren van gezonde leef- en eetgewoonten die jarenlang vol te houden zijn. Stel dus realistische en haalbare doelen.

Snoepen of voeden 

Een snoepje, koekje of zakje een zakje chips op zijn tijd,  daar is helemaal niets mis mee. Een keertje iets lekkers bij de thee of chips bij de limonade is gezellig en leuk. Als je kind overgewicht heeft adviseer ik om dit niet vaker dan 1 x per dag te doen. De andere tussendoortjes kunnen uit gezonde producten bestaan, zoals groente en fruit.

Tussendoortjes zijn onderdeel van het dagelijkse voedingspatroon. Een kind heeft de gezonde stoffen zoals vitaminen en vezels uit de tussendoortjes nodig om gezond te blijven en te groeien. Met alleen de gezonde stoffen uit de hoofdmaaltijd redden we de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit veelal niet.

Kinderen van 4-8 jaar hebben 100- 150 gram groente per dag nodig. Kinderen van 9-13 hebben 150-200 gram groente per dag nodig.

Naast het begeleiden van mensen met emotionele eetproblemen is het signaleren van gewichtsproblemen en profesioneel begeleiden en adviseren over de juiste voeding bij kinderen mijn specialisatie.

Wil je meer  weten of jou kind een gezond gewicht heeft? Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op.