Knoflook is heel gezond

garlic-3419544_1920

Knoflook is zeer voedzaam en bevat maar heel weinig calorieën. In één portie van een 28 gram zit:

mangaan: 23% van de ADH
vitamine B6: 17% van de ADH
vitamine C: 15% van de ADH
selenium: 6% van de ADH
vezels: 1 gram
Behoorlijk wat calcium, koper, kalium, fosfor, ijzer en vitamine B1

Knoflook geeft het immuunsysteem een boost en helpt tegen verkoudheid en griep.
Knoflook staat er om bekend dat het de functie van het immuunsysteem een oppepper geeft.

Knoflook verbetert ook het cholesterolniveau, waardoor het risico op hartziektes kan verminderen.
Knoflook kan het totale cholesterol en het LDL cholesterol verlagen.

Kopen en bereiden

Gedroogde knoflook kun je het beste op een koele plek bewaren. In de diepvries is het een tot drie maanden houdbaar.

Je kunt knoflook persen, fijnsnijden of in plakjes snijden. Maak eerst het teentje los van de bol, verwijder de harde onderkant van de teen en pel de schil van de teen. Als de teentjes al wat beginnen uit te lopen, kun je het beste de groengele kern verwijderen.

Het fruiten van knoflook duurt ongeveer twee tot drie minuten. Voor poffen moet je iets langer rekenen: zo’n 45 minuten. Knoflook verbrandt snel in hete olie en wordt dan bitter.

Kijk hier voor een recept met veel knoflook