Matig het gebruik van suiker

sugar-2510536_960_720

 

De stof suiker is niet per definitie schadelijk voor je lichaam. Te veel suiker binnenkrijgen kan echter wel nadelig zijn. Producten die veel suiker bevatten, zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Als reactie hierop maakt je alvleesklier insuline aan om de bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen. Te veel suiker (vooral uit frisdranken en vruchtensappen) kan je alvleesklier op den duur behoorlijk belasten. Gevolgen van te veel suiker

  • Vermoeidheid
  • Darmklachten
  • Overgewicht
  • Tandbederf
  • Hoofdpijn
  • Leververvetting
  • Overbelaste alvleesklier
  • Slechte huid

Veel mensen vragen zich af hoe ze minder suiker kunnen eten. Minder suiker eten is namelijk niet eenvoudig, want zoetigheid geeft ons een prettig gevoel. Ook worden we continu verleid tot het maken van ongezonde keuzes. Om je te helpen geven we je graag een aantal handige tips om minder suiker te eten.

  1. Frisdranken

Een glas cola van 250 ml = 6,5 suikerklontjes. Je kunt dus beter een kan water maken met wat fruit en/of munt er in, lekker koud zetten in de koelkast en drinken maar!

  1. Vruchtensappen

Een glas appelsap van 250 ml = 6,5 suikerklontjes. Ook hier geldt dat water drinken gezonder is. Of eet het fruit uit de hand, dat is ook lekker sappig en dan krijg je alle vitaminen (meeste zitten vaak in de schil) en vezels tenminste binnen.

  1. Zoet broodbeleg

15 g honing op brood = 3 suikerklontjes, 15 g jam op brood = 2 suikerklontjes 15 g hagelslag op brood = 2,5 suikerklontjes. Neem in plaats van zoet beleg eens plakjes fruit op brood, humus of plakjes tomaat of komkommer, met een klein beetje zout en peper. Of varieer met een eitje.

  1. IJsjes

Een waterijsje (Raket) = ruim 2 suikerklontjes. Een roomijsje (Cornetto) = ruim 3 suikerklontjes. Je kunt zelf met speciale vormpjes een voorraad waterijsjes maken waar alleen (gepureerd) fruit in zit, suiker is niet nodig want het fruit is al zoet genoeg.

  1. Sauzen

Een portie (150 ml) pastasaus = ruim 3 suikerklontjes. een portie (150 ml) satésaus = 7 suikerklontjes. In plaats van kant-en-klare sauzen kun je met een staafmixer of blender vaak zelf een heerlijke saus maken. Misschien gebruik je dan een snufje suiker om de saus op smaak te brengen maar niet zoveel als in kant en klare saus. Of kies de varianten ketchup en pastasaus zonder suiker van Your Organic Nature, verkrijgbaar bij Ekoplaza.

  1. Toetjes

Een danoontje van 80 g = 2 suikerklontjes 100 gram aardbeien yoghurt = 3 suikerklontjes. Neem in plaats hiervan naturel yoghurt met vers fruit.

  1. Taart en gebak

Een punt slagroomtaart van 125 gram = 7,5 suikerklontjes Een Tompouce = 7,5 suikerklontjes Een punt appeltaart = 7 suikerklontjes. Als je zondigt doe het dan goed, een taart zonder toegevoegde suiker bevat vaak wel andere dikmakers. Eet alleen taart op speciale momenten en neem een klein stukje.

  1. Chocola

Een reep van 100 gram = 12,5 suikerklontjes. Chocola eten is snel een gewoonte, elke avond even snoepen. Herkenbaar? Beperk het tot af en toe een klein stukje, want een hele reep bevat eigenlijk al de hoeveelheid suiker die je totaal per dag binnen mag krijgen

  1. Cake en koek

Een plak cake = 2 klontjes suiker Een stroopwafel = bijna 3 suikerklontjes Maak als je trek krijgt een cracker klaar met kaas of kipfilet. Heb je echt trek in iets zoets? Neem dan een stuk fruit.