Met 10.000 stappen op weg naar een goede gezondheid

adult-1867702_1920

Het zetten van 10.000 stappen per dag is geen boodschap die zomaar uit de lucht is komen vallen.

Meer bewegen voor een goede gezondheid 

De Japanse arts Yoshiro Hatano toonde aan dat mensen die dagelijks voldoende bewegen een betere gezondheid hebben.

De 10.000 norm komt voort uit een normaal eetpatroon van een volwassene en het verbrandingspercentage dat 10.000 stappen met zich meebrengt.

Door normaal te eten en de nodige stappen te zetten, blijf je volgens Hatano vanzelf mooi op gewicht. Zo verbrand je 20% van je ingenomen calorieën, dat zijn zo’n 500 calorieën per dag.

Dr. Yoshiro Hatano kwam tot de conclusie dat een mens gemiddeld zo’n 6.000 stappen per dag zet.

Om echter gezond te leven, zouden dat er eigenlijk 10.000 per dag moeten zijn. Die 4.000 extra stappen komen ongeveer overeen met een half uurtje stevig wandelen.

Effectiever dan 3 keer per week naar de sportschool

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het zetten van 10.000 stappen op middelmatige intensiteit effectief is voor je vetverbranding.

Met fitness verbruik je voornamelijk koolhydraten en maar weinig vet. Je gaat pas vet verbranden bij middelmatige inspanning op zo’n 60 tot 70% van je maximale hartslag.

Met wandelen verbrand je zo’n 520 calorieën per uur. De verbranding start na zo’n 2.200 stappen. Dit komt neer op ongeveer 20 minuten lopen. Terwijl je met fitnessen slechts 250 calorieën per uur verbrandt.