Preventief werken aan een gezonde BMI geeft minder ernstige complicaties bij Covid-19!

screenshot_20200621-195522_word

Er is een sterk verband tussen overgewicht en corona. Van de patiënten die op de intensive care gelegen hebben hadden 80 procent overgewicht.

Hoog vetpercentage 

Blijkbaar speelt het aanwezige vetweefsel een rol in het verslechteren van het longbeeld. Het virus bindt zich aan een receptor (ACE2) die aanwezig is in vetweefsel, onder andere bij de longen.

Ernstige complicaties bij een verhoogd BMI 

Als je het virus krijgt zijn de klachten milder als je een gezond BMI hebt. Dit is een goede reden om preventief iets aan overgewicht te gaan doen!

Een gezond BMI zit tussen de 20 en 25. Daarboven spreken we over overgewicht en een BMI boven de 30 spreken we over obesitas.

BMI berekenen 

Je berekend de BMI als volgt: Je gewicht in kilogram gedeeld door je lengte in meters in het kwadraat. Als je 52 kilo bent en 1,62 meter lang bent dan heb je een BMI index van 19,8. Dit is voor zowel mannen als vrouwen een gezond BMI.

Middelomtrek

Naast de BMI is ook de middelomtrek een belangrijke voorspelling voor ernstige complicaties bij Covid-19.

Vrouwen met een omtrek onder de 80 cm hebben geen overgewicht. Voor mannen geldt een omtrek van maximaal 94 cm. Zit je erboven, dan heb je teveel buikvet. Dat is nadelig voor je gezondheid.

Zo meet je de middelomtrek

  • Plaats een meetlint rond uw middel, tussen de onderkant van de onderste rib en de bovenkant van de heup.
  • Adem in en uit en lees je middelomtrek af.

Kleinere kledingmaat

Bijkomend voordeel van preventief afvallen voor een goede gezondheid  is dat je in een paar weken tijd in een kledingmaat kleiner past. Of op z’n minst je kleding beter gaat zitten.

Preventief aan een gezonde leefstijl werken

Gelukkig sta je er niet alleen voor. Het plannen van een afspraak met mij als professioneel  zorgverlener om een gepersonaliseerd behandelplan te maken is een belangrijke eerste stap om de uitdaging aan te pakken om een gezondere levensstijl aan te leren en kilo’s kwijt te raken.

Met mijn programma  leer ik je simpel en doeltreffend hoe je grip krijgt op je gewicht.

In kleine stappen leer ik je hoe je je eetgedrag aanpast om op een gewicht te komen  wat bij jou past. Je werkt toe naar een bewust voedingspatroon.

Wat kun je van dit programma  verwachten:

  • Een behandel plan afgestemd op jou persoonlijke situatie
  • Grote betrokkenheid en intensieve begeleiding
  • Lekkere recepten
  • Ondersteuning via whats-app
  • Je gaat ontdekken waarom je eet (emotioneel eten)
  • Je leert gezondere keuzes te maken
  • Je leert hoe je om kunt gaan met moeilijke momenten
  • Terugval preventie
  • En nog veel meer

Je werkt toe naar een bewust voedingspatroon waarbij je afvalt met een BLIJVEND RESULTAAT.

Wil je meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

 

Vergoeding vanuit de aanvullende zorgverzekering is mogelijk en is niet van invloed op het eigen risico.