Slecht slapen in de overgang? Eet jezelf in slaap

milk-4825002_960_720

Een beker warme melk als je niet kon slapen, wie kreeg het niet als kind?

Tryptofaan is een aminozuur dat in melk en andere voeding eiwitrijke voorkomt. Het is belangrijk voor de aanmaak van serotine en heeft daardoor slaapverwekkende eigenschappen.

Alleen  moet je wel veel melk drinken om er slaperig van te worden. Maar de warmte van de beker helpt ook met indommelen.

Temperatuur 

Door de kop met beide handen te omvatten, warmt de huid op, gaan de poriën open en kan het lichaam makkelijker warmte afgeven. De tempratuur zakt licht en dat heeft een slaapverwekkend effect. Kies liever niet voor warme chocolademelk omdat cacao juist een oppepper geeft.

Dessert

Een dessert  dat je nachtrust verbetert: yoghurt met banaan en  noten. Banaan bevat namelijk, net als melk het slaapverwekkende tryptofaan en de melatoninebooster vitamine B6. Ook noten zijn rijk aan vitamine B6 en lekker licht verteerbaar.

Yoghurt bevat net als andere zuivelproducten, niet alleen tryptofaan, maar ook calcium. En een tekort aan calcium wordt ook wel in verband gebracht met slaapproblemen.

Suikerarme ontbijtgranen en havermout bevatten eveneens vitamine B6. Een klein kommetje van deze graanproducten met wat yoghurt of melk, een uur voor bedtijd, kan helpen bij het inslapen zeker in de overgang.

Slaap lekker