Slecht slapen in de overgang? Eet jezelf in slaap!

1586499_l

Wie in de overgang komt merkt dat vaak aan het krijgen van opvliegers.  Ook een vervelend gevolg van de overgang is dat het slaappatroon soms stevig in de war wordt gestuurd.

Slaaphormoon

Tijdens de overgang daalt de oestrogeenspiegel in het lichaam,  waardoor er minder van het slaaphormoon melatonine aangemaakt wordt. Dat verklaart waarom inslapen of doorslapen ineens niet meer zo goed lukt.

Minder suiker

Gezonde voeding kan de nachtrust ondersteunen. Slaapstoornissen zijn vaak te wijten aan een sterk schommelende bloedsuikerspiegel. Veel vrouwen zijn dol op zoet. Dat zorgt ervoor dat de suikerspiegel snel stijgt, maar ook weer snel daalt, waardoor je ‘ s nachts regelmatig wakker wordt.

Als je de slaap niet kunt vatten moet je je niet bewust richten op inslapen, want dan lukt het nog minder. Laat het idee los dat je beslist móet slapen en dat je na een slechte nacht tot niets meer in staat zult zijn, en je valt sneller in slaap. 

Tips voor een betere nachtrust:

Houd de komende weken mijn  Facebook pagina Gewichtsconsulent Twente  in de gaten. Ik deel elke week een tip voor een goede nachtrust tijdens de overgang.