Waarom mislukken goede voornemens?

 

20171221_163448Waarom mislukken goede voornemens?

Veruit  het populairste  goede voornemen in Nederland is afvallen. Geen wonder want bijna de helft (48.3%) kampt met overgewicht. Ten eerste wil je er natuurlijk goed uitzien, maar overgewicht zorgt ook voor gezondheidsproblemen. Hoe fitter je bent hoe beter of je je voelt.

Voornemens als ‘ik ga gezonder eten’ of ‘ik ga meer sporten’ hebben niet veel kans van slagen als  je  niet aangeeft wat je gaat doen om je doel te bereiken. Als ik 2 eetlepels groenten extra per week eet, is dat gezonder eten? Als je minder gaat snacken,  ga je misschien iets eten met ‘maar beetje suiker’ erin, zoals mueslirepen, dat klinkt gezond toch?

Om  doelen te bereiken is  verandering van je gedrag nodig. Gedrag wat vaak automatisch en onbewust is. Gedrag wat compleet ingesleten is en zich niet zomaar laat veranderen.

Gedrag veranderen is lastig omdat je je continu bewust bent dat het ‘anders’ moet als je je doel wilt bereiken. Dat je continu moet meten en bijstellen. Want gedragsverandering is een lange termijn oefening. En juist die ‘lange termijn pijn’ doorkruist de ‘korte termijn pleziertjes’. En als je steeds geconfronteerd wordt met de nadelen van ander gedrag omdat de resultaten maar uitblijven en je hierdoor je ook voordelen van het oude gedrag moet missen, moet je wel een ijzeren discipline hebben. Je kunt als je vandaag start met trainen niet morgen een halve marathon lopen…. daarvoor is maanden en maanden voorbereiding nodig.

Hoe verwoord je dan je goede voornemen en zorg je ervoor dat je succesvol wordt?

Om je voornemen zo goed mogelijk te doen slagen is goede voorbereiding nodig en een concreet plan waarbij je je resultaten meet.

Stap 1 – Voorbereiding

  • Wat wil je precies bereiken in termen van resultaat?
  • Wanneer wil je het resultaat bereikt hebben?
  • Welke tussenresultaten kun je inbouwen? Welke kleine stapjes geven je steeds een beetje gevoel van succes?

Stap 2 – Motivatie

  • Past je gewenste doel daadwerkelijk bij jou? Met andere woorden, is het reëel om dit doel na te streven? Zo nee, maak er een realistisch doel van. Anders zit je jezelf alleen maar in de weg. En blij zijn met jezelf is ook een voorwaarde. Een voornemen moet vooral geen kwelling worden.
  • Hoe kun je het bereiken van je doel leuk maken? Hoe kun je jezelf tussentijds belonen als je een stapje in de goede richting hebt gezet?

Stap 3 – Actie

  • Wat is ervoor nodig om je doel te bereiken in termen van gedrag?
  • Wat ga je elke dag weer ‘anders’ doen?
  • Hoe plan je je nieuwe gedrag elke morgen? Hoe kijk je er elke avond op terug?

Stap 4 – Volhouden

  • Hoeveel discipline heb je? Welke alternatieven heb je als je dreigt af te haken? Plan deze concreet in als het fout dreigt te gaan.
  • Wat gebeurt er als je een keer in je oude patroon terugvalt? Stop in ieder geval niet als je een keer in je eigen valkuil stapt. Je kunt elk moment opnieuw beginnen. Je doel staat nog steeds overeind.
  • Werkt iets niet, stel je plan bij met gedrag dat beter bij je past. Of stel je resultaat bij dat meer realistisch is.

Stap 5 – Succes vieren

  • Voel je trots bij elke (kleine) stap richting succes.
  • Beloon jezelf om je discipline. Geniet van het resultaat.

 

Maak jou goede voornemens blijvend en start met het Smartsize Me progamma. Je gaat blijvend je kilo’s verliezen en je krijgt er veel energie voor terug.  Kijk hier wat het Smartsize Me progamma voor jou kan doen en maak gelijk een afspraak met mij

https://tips.gewichtsconsulenttwente.nl/blog/informatie/afvallen-op-een-slimme-manier/

 

Ik wens je een mooi, gezond en slank 2018.