Weg met dat dikke buikje

 

694

 

Een gezond gewicht is belangrijk, omdat mensen met overgewicht en obesitas meer kans hebben op ernstige ziekten. Dit zijn bijvoorbeeld diabetes type 2, hoge bloeddruk, galstenen, hart- en vaatziekten, rug- en gewrichtsklachten en bepaalde soorten kanker.

Meestal bepalen de weegschaal en de meetlat of je lichaamsgewicht gezond is. Maar de centimeter is een beter hulpmiddel. De buikomtrek bepaalt hoe gezond iemand is.

 

Body Mass Index
De body mass index (BMI) is het lichaamsgewicht gedeeld door de lengte in het kwadraat. Dus bij 60kg en 1.65 mtr. wordt dit, 60 : (1.65 x 1.65 ) = 22.  De BMI werd lange tijd gezien als teken voor een al dan niet gezond gewicht. Maar de BMI kijkt alleen naar het totale lichaamsgewicht en niet naar de plaats waar het vet opgeslagen is. Dat is juist erg belangrijk als het gaat om het hebben van een gezond gewicht.

 

Appels en peren
Vooral het vet rondom de buik (appelvorm) geeft risico op gezondheidsproblemen. Vet op de heupen en bovenbenen (peervorm) houdt een minder groot risico in.
Vrouwen hebben meestal een peervormige vetverdeling. Na de menopauze (overgang) verandert dit meestal in een appelvormige vetverdeling. Mannen hebben meestal het vet rondom de buik opgeslagen. Mensen kunnen dus dezelfde BMI hebben, maar een ander gezondheidsrisico omdat de hoeveelheid vet in de buikholte erg kan verschillen. Daarom wordt steeds meer (ook) de middelomtrek gemeten.

 

Het gevaar van buikvet
Het vet dat in de buikholte wordt opgeslagen is veel beter doorbloed dan het vet dat onder de huid zit. Het buikvet of visceraal vet nestelt zich onder je spieren rondom je vitale organen en geeft onder meer vetzuren en hormonen af aan het bloed. De vetzuren kunnen leververvetting veroorzaken en ervoor zorgen dat het bloedglucose verhoogd wordt. Het bevordert ontstekingen en remt de werking van de organen. Bovendien produceert het buikvet ook stoffen die de gevoeligheid voor insuline verminderen. Ook geestelijk kan het vervelende gevolgen hebben, men kan minder zelfvertrouwen krijgen, stress ervaren en kan in een erg geval zelfs isolement veroorzaken

Buikvet heeft dus een negatieve invloed op de gezondheid. Maar het goede nieuws is: een kleine vermindering van de middelomtrek heeft al direct een positief effect op je gezondheid.
Je kunt visceraal vet van buitenaf niet altijd zien en daarom is het mogelijk dat relatief dunne mensen toch te veel vet hebben. Je kent misschien wel mensen die heel veel suiker eten en op het oog niet aankomen.

Als ik mensen met een dikke buik zie schrik ik, omdat ik weet hoe slecht dit is voor de gezondheid.
Vaak zie ik het ook aan de totale futloze uitstraling van iemand. Herken je je hierin, neem dan maatregelen, niet alleen voor je uiterlijk, maar ook voor je gezondheid en doe dat voordat het te laat is…

Om je gewichtsverloop bij te houden ga dan niet alleen op de weegschaal staan maar pak een centimeter en meet ook je middelomtrek.

 

Zo bepaal je je middelomtrek:
1. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken.
2. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.

knipsel

 

Wat kun je doen als je middelomtrek te hoog is?
De eerste stap is absoluut je voedingspatroon. Wanneer je veel bewerkte voedingsmiddelen eet wat rijk aan suikers is, dan is het onmogelijk om het buikje kwijt te raken. Te veel buikvet is primair het resultaat van een aantal ongezonde gewoontes rondom eten en drinken. Daarom zal je eerst moeten afvallen. Gelukkig is dat niet zo moeilijk als je denkt.
De meeste diëten zijn gemaakt om gewicht te verliezen door de calorie inname te verminderen of meer calorieën te verbranden. Dit resulteert in gewichtsverlies door een vermindering van vocht in je lichaam. Hierdoor ben je wel afgevallen, maar je hebt niet minder buikvet. Om dit tegen te gaan is het uiteraard belangrijk minder calorieën te eten, maar ook de juiste hoeveelheid en bronnen die je stofwisseling verhogen.

Naar mijn inzien heeft een succesvol dieet het volgende in huis:
• Je gaat niet aan het wegen of te veel letten op porties
• Je gaat geen calorieën tellen en uitgebreide schema’s hanteren
• Je zult niet de hele tijd honger hebben
• Je zult niet moe zijn door beperking van calorieën

De waarheid is dat we het allemaal druk hebben en helemaal niet de tijd hebben om met een strikt dieet aan de gang te gaan. Diëten waarbij je te veel moet noteren en meten past simpelweg niet in een drukke leefstijl. Het maakt niet uit hoe goed een dieet is, als je de adviezen niet opvolgt heeft het geen waarde.
Mijn eigen richtlijn is heel simpel: Datgene eten wat goed voor mij is en laten staan wat slecht voor mij is. Ga daarom niet werken met uitgebreide recepten, maar met een lijst met gezonde voedingsmiddelen.