Welke druiven zijn gezonder de blauwe of de witte?

grapes-2265517__340

Het  advies is om 2 stuks of 200 gram fruit per dag te eten. Het eten van fruit (en groente) verlaagt het risico op chronische ziektes en bepaalde vormen van kanker. Druiven passen dus prima in een gezond voedingspatroon. Maar wat is nu precies het verschil tussen witte en rode druiven?  Blauwe druiven bijvoorbeeld  bevatten meer vezels (1,4 gram voor witte druiven en 2,1 gram voor blauwe druiven, per 100 gram). Overeenkomsten zijn er ook: beide soorten bestaan voor 80% uit water.

Druiven bevatten ongeveer 75 calorieën per 100 gram. Druiven hebben een suikergehalte dat wat hoger is dan dat van sommige vruchten. Klik hier voor een lijst van calorieën in fruit.
Als je een handje druiven eet, krijg je misschien wel meer calorieën binnen dan wanneer je kiest voor aardbeien, maar minder dan bij het eten van een banaan of avocado. En een stuk minder calorieën (en meer voedingswaarde) dan bij het eten van een koek of handje chips.

Blauwe druiven bevatten anti-oxidanten die krachtiger zijn dan vitamine A en vitamine C samen en blauwe druiven bevatten phytochemical. Phytochemical gaat volgens geneeskundige wetenschappers de verkalking en de verstoppingen van de aderen tegen. Door het tegengaan van de verstoppingen van de aderen wordt de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk verkleind. Dit is ook de reden dat vele voedingsdeskundigen adviseren om dagelijks een glas rode wijn te drinken.

Op de vraag: Welke druiven zijn gezonder de blauwe of de witte? Is het antwoord de blauwe druiven.