Doelen stellen helpt bij afvallen

istock_000033431782_large

Als je een slank en gezond lichaam wilt zal je doelen moeten stellen. Als je geen doelen voor jezelf opstelt dan maak je het voor jezelf lastig om te bepalen of je op de goede weg bent en ga je je doelen niet bereiken.

Doelen worden vaak te vaag en te vrijblijvend geformuleerd, als wensen en intenties. Ik wil afvallen geeft je geen motivatie. Omdat het van mijn dokter moet of van  mijn vriendin ook niet. Vraag jezelf vijf keer: Waarom wil ik afvallen?

Ik wil afvallen. Waarom?

  1. Omdat ik een betere conditie wil hebben. Waarom?
  2. Omdat ik als een paard hijg als ik de trap oploop. Waarom?
  3. Omdat ik begin te zweten als een otter als ik rappen moet lopen en ik dit vreselijk vind. Waarom?
  4.  Omdat ik er niet uitzie met zweetplekken op mijn voorhoofd en onder mijn oksels. Waarom?
  5. Om dat ik een tevreden gevoel over mezelf wil hebben als ik in de spiegel kijk. Daarom!

Om succesvol af te vallen moet je je doel zo SMART mogelijk maken

Een SMART doelstelling is richtinggevend.  Het geeft aan wat je voor jezelf nu en in de toekomst wilt bereiken. Door je doelstelling zo SMART mogelijk te maken is de kans van slagen groter.  Maar hoe stel je je doel om af te vallen zo SMART mogelijk?

SPECIFIEK: Omschrijf je doel concreet. Een vage doelstelling als “ ik wil afvallen” is niet meer dan een wens om gewicht te verliezen. Meer concreet is: hoeveel kilo wil ik afvallen, welk gedrag moet ik veranderen en wie gaat mij daarmee helpen?
MEETBAAR:  Hoe meet je en wanneer heb je jou doel hebt bereikt? Bijvoorbeeld volgend jaar wil ik van kledingmaat 44 naar maat 40
ACCEPTABEL: Het is belangrijk dat je accepteert dat je veranderingen in eetgedrag aanbrengt
REALISTISCH: Is je doel haalbaar? Zorg ervoor dat je doel niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk is. Als je een te moeilijk doel stelt, en je weet van tevoren al dat het niet of nauwelijks haalbaar is, dan zal de motivatie ook snel weg ebben en wordt de kans erg klein dat je je doel haalt
TIJDGEBONDEN: Wanneer begin ik met afvallen? De doelstelling is om binnen 30 weken 15 kilo af te vallen

Belonen

Afvallen is geen gemakkelijke opgave. Daarom is het goed om jezelf te belonen wanneer je wilt afvallen. Bedenk bij elk doel dat je wilt behalen een passende beloning. Bijvoorbeeld, als ik vijf kilo ben afgevallen mag ik mezelf belonen met een massage. Deze beloningen werken nog beter wanneer je tegen jezelf zegt dat je geen leuke dingen voor jezelf mag kopen, tot je een doel hebt bereikt. Dit zorgt ervoor dat je nog meer redenen hebt om je doelen toch te bereiken. Eventueel kan iemand in je omgeving ook helpen met het belonen wanneer je bepaalde doelen hebt bereikt.

Probeer hulp te krijgen van bijvoorbeeld je partner of een goede vriend of vriendin. En ook heel belangrijk, speel niet vals! Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het is de bedoeling dat je niet vals speelt. Wanneer je doel is om vijf kilo kwijt te raken, dan moet je niet jezelf belonen als je 4,5 kilo bent afgevallen. Wees dus eerlijk en beloon jezelf dus alleen als je het betreffende doel hebt gehaald.

Schrijf voor jezelf  jouw SMART doelen eens op. Begin met kleine doelen waar je zeker van bent dat ze gaan lukken. Bijvoorbeeld: ik neem  geen koekjes bij de koffie of ik drink water in plaats van frisdrank. De komende twee weken drink ik op zaterdag 5 biertjes i.p.v. 15