Drink voldoende water met warm weer!

lemon-1578377_960_720

Lekker hé, eindelijk die warmte!  Maar drink jij met warm weer voldoende water? Water is onmisbaar voor ons lichaam.

Ons lichaam bestaat voor 60%n uit water en heeft de volgende functies

  • Water is een oplosmiddel voor voedingsstoffen en bepaalde vitamines.
  • Water is een transportmiddel voor voedingsmiddelen en afvalstoffen.
  • Water helpt bij de temperatuurregeling; via zweten en uitademen voert het lichaam warmte af om de tempratuur niet te hoog laten oplopen.

We hebben ongeveer 1.5 a  2 liter water per dag nodig. Maar ook wordt vaak gebruik gemaakt van een formule om in jouw specifieke geval uit te rekenen hoeveel water je per dag nodig hebt. Dat is: 0,03 x je lichaamsgewicht = jouw dagelijkse hoeveelheid drinkwater.

Deze tips maken het makkelijk om water te drinken:

  • Neem altijd een flesje mee. Stop elke ochtend een flesje water in je tas zodat je onderweg nooit zonder water zit.
  • Maak er een gewoonte van. Het kan helpen om op gezette tijden een glas water te nemen.
  • Voeg fruit toe. Met vers fruit en kruiden maak je van gewoon kraanwater een frisse dorstlesser die een stuk gezonder is dan vruchtensap of fris.
  • Koffie en thee tellen ook mee. Koffie of thee – maar dan wel de versies zonder suiker en melk – bevatten geen calorieën en mag je gewoon optellen bij je dagelijkse vochtinname.
  • Waterrijk eten. Het vocht dat je lichaam nodig heeft haal je niet alleen uit drinken maar ook uit voeding. Ongeveer een liter van het benodigde vocht ‘eet’ je op. Deze hoeveelheid verhoog je door te kiezen voor producten waar veel water in zit. Bijvoorbeeld watermeloen.