Drie tips om eetdrang in toom te houden

eetverslaving-eetverslaafdHeb jij ook weleens dat het eten je toeroept? Dat je in de keuken staat en wordt aangesproken door het eten in de keukenkastjes, op het aanrecht, op de tafel en in de koelkast? Ik in ieder geval wel en de mensen die ik begeleid ook. Maar ik heb goed nieuws voor je. Ook al blijft het eten je toeroepen, jij kunt het toch de baas blijven.

Over het algemeen heb je het meest last van eetdrang, het intense verlangen naar iets lekkers,  in de middag of als je in de keuken staat en begint met koken. Het is het einde van de dag je bent moe en hebt dan weinig weerstand. Ook al probeer je je in te houden en neem je maar een klein hapje van alles, uiteindelijk eet je ongemerkt toch weer een heleboel.

De enige manier om ervoor te zorgen dat je minder vaak en minder last hebt van eetdrang is er niet meer aan toegeven. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar geloof me, hoe vaker je eetdrang weerstaat hoe minder je er in de toekomst last van hebt. Je voelt je niet meer rot maar juist  trots, sterk en vol zelfvertrouwen dat je het eten kunt weerstaan. Zie de eetdrang als een spier. Je hebt een toegeefspier en een weerstandsspier. De toegeefspier is over het algemeen goed getraind. Toegeven aan verleidingen is niet zo moeilijk. Met de weerstandspier is het moeilijker. Weerstand bieden kost energie. Spieren kun je gelukkig trainen.

Tips voor als je eetdrang voelt opkomen:

  1. Benoem het gevoel. Zeg tegen jezelf: Het is maar eetdrang…..Het is een doordringend, vervelend gevoel, maar het is geen honger.
  2. Wees vastberaden. Zeg tegen jezelf dat je datgene waar je naar hunkert absoluut niet gaat opeten.  Je bent niet van plan om je toegeefspier te versterken maar je wilt je weerstandsspier versterken.
  3. Stel jezelf voor hoe je je voelt als je eraan toegeeft. Ga je gang en eet in gedachten datgene waar je zo naar hunkert maar eens op. Stel je voor hoe het smaakt. Hoeveel seconden doe je erover om het op te eten? Hoeveel seconden heb je een prettig gevoel? En zie nu in gedachten de rest van het verhaal voor je; dat deel van de ervaring waar je normaal pas aan denkt wanneer het te laat is. Stel je voor hoe zwak en onbeheerst je je voelt. Stel je voor hoe rot je je voelt dat je hebt toegegeven, dat je maar blijft eten en je steeds slechter voelt. Geeft het je een zwaar gevoel in je lichaam en je hoofd? Op het moment dat deze visualisatie je een rot gevoel geeft, kun je jezelf eraan herinneren hoe vaak je al hebt toegegeven, hoe vaak je jezelf al hebt beloofd om het niet meer te doen en hoe hopeloos je je voelde.

Wat lijkt je beter nu je het hele plaatje hebt gezien: eten of niet eten?

Hou mijn Facebookpagina Gewichtsconsulent Twente in de gaten. Ik ga meer delen over dit onderwerp.

Groeten Anneke