Eten met aandacht

 

Eten met aandacht helpt je om gedachten en gevoelens rondom eten bewust te ervaren. Vooral depositphotos_104485822-stock-photo-pasta-italian-and-mediterranean-cuisinemensen die al jaren lijnen zonder blijvend resultaat kunnen baat hebben door oefeningen te doen om te eten met aandacht.

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen na het eten met aandacht minder zijn gaan eten als reactie op emotionele verstoringen. Ze hebben minder het gevoel  dat ze de controle  over het eten verliezen en denken minder aan eten.

Als je vaak teveel eet als reactie op stress, onrust of onmacht , kan eten met aandacht een manier zijn om hier mee te leren omgaan.

Wat kun je bereiken met het eten met aandacht?

  • Het herkennen en doorbreken van automatische eetpatronen.
  • Te luisteren naar je lichaam: waanneer je echt honger hebt en wanneer je genoeg gegeten hebt.
  • Het ontdekken van prikkels die aanzetten tot eten.
  • Het genieten van eten zonder schuldgevoel
  • Te eten omdat je honger  het en niet (of minder vaak) om onrust en emoties kwijt te raken.
  • Afvallen en op gewicht blijven lukt beter.

Als veel van de volgende uitspraken op jou van toepassing zijn eet je waarschijnlijk met te weinig aandacht.

Regel matig is mijn bord al leeg voordat ik er erg in heb.

Ik eet mijn bord leeg, ook al zit ik vol.

Als ik onrustig of verveeld ben, ga ik vaak eten.

Ik eet in gezelschap anders dan wanneer ik alleen ben.

Bij een etentje of een buffet eet ik vaak teveel.

Ik pieker vaak over wat ik gegeten heb.

Ik eet vaak staand of terwijl ik met iets bezig ben.

Elk jaar begin ik wel aan een nieuw dieet.

Zolang ik druk bezig ben, denk ik niet aan eten. Zodra ik thuiskom, moet ik iets eten. Ik overeet me dan regelmatig.

IK pieker vaak over mijn gewicht.

Als ik naar een feestje ga, ben ik bang dat ik te veel zal eten.

Ik vergelijk me vaak met anderen.

Als ik eenmaal een koekje of chips neem, heb ik moeit om te stoppen.

Ik denk vaak negatief over eten.

Ik stop doorgaans pas met eten als ik me te vol voel.

 

Deze oefeningen kunnen je helpen om meer met aandacht te eten.

  1. Eet je vaak staand of terwijl je met andere dingen bezig bent oefen dan om te zitten met eten.
  2. Eet rustig. Stop regelmatig met eten, leg je bestek neer, en wacht een halve minuut voor je verder gaat.