Foute gedachtes omzetten naar positieve gedachtes helpen je om af te vallen

20210306_175348

Foute en negatieve  gedachtes kunnen elke poging om af te vallen laten mislukken. Positieve gedachtes zijn helpende en vergroten het zelfvertrouwen.

Afvallen en gezonder leven begint voor het grootste gedeelte in je gedachtengang:  jouw mindset.

Als je gedachten negatief zijn, maar wel blijft hopen op een positief resultaat, moet je niet gek opkijken als het niet gaat zoals jij wilt.

Het tegenovergestelde zal namelijk gebeuren. Het is net als een zelfvervullende voorspelling die in de meeste gevallen uit zal komen. Daarom is het heel belangrijk om ten allen tijden in jezelf te geloven. Want als je in jezelf gelooft, betekent dit dat je vertrouwen hebt. Vertrouwen is de sleutel tot succes.

Hieronder staan voorbeelden van foute gedachtes en hoe het kunt omzetten in een positieve helpende gedachte.

 

Omschrijving Voorbeelden van foute gedachtes Voorbeelden van steunende gedachtes
Je merkt iets op en dat kan voor jou maar één ding betekenen. Ik ben deze week niet afgevallen, dus het lukt me nooit om af te vallen. Mensen vallen nu eenmaal niet iedere week af, ook al hebben ze precies hetzelfde gegeten.
Je ziet de toekomst negatief en beseft niet dat het ook anders kan. Het gaat  me niet lukken om de taart te laten staan op dat feestje. Niemand dwingt me om mee te eten. Ik moet me goed voorbereiden en gebruik maken van de vaardigheden die ik heb geleerd.
Je bent te optimistisch over het verloop. Ik kan best een koekje eten; dan heb ik genoeg en hou ik op. Ik weet uit ervaring dat ik vrijwel altijd meer wil.
Je neemt je inzet en je positieve kwaliteiten  niet serieus. Het stelt niets voor dat ik een kilo kwijt ben. Ik verdien pas een compliment als ik op mijn streefgewicht ben. Ik ben dankbaar  voor iedere positieve stap die ik zet.
Je bent ervan overtuigd  dat je gedachten kloppen, omdat het zo voelt, ook al zijn er aanwijzingen dat het tegendeel waar is. Omdat ik zo’n hopeloos gevoel heb over afvallen, moet het wel hopeloos zijn. Iedereen raakt van tijd tot tijd ontmoedigd. Dat is normaal. Alleen als ik besluit mijn dieet op te geven, val ik niet verder af.
Je plakt jezelf (of iemand anders) een negatief etiket op, zonder naar alle aspecten van de persoon te kijken. Ik ben waardeloos omdat ik vandaag teveel heb gegeten. Natuurlijk ben ik niet waardeloos. Alleen mijn eetgedrag was vandaag minder positief.
Je denkt zeker te weten wat anderen denken, ook al heb je daar geen overtuigend bewijs van. Iedereen vindt me raar als ik anders eet. De meeste mensen vinden het juist goed dat ik afval en anderen valt het niet op of kan het niet schelen wat ik eet.
Je zegt dingen tegen jezelf waar je op andere momenten niet in gelooft. Als ik staand eet telt het niet. Of ik nu zit of sta, iedere calorie is er èèn.
Jij bepaalt wat jij of anderen wel of niet mogen doen, zonder rekening te houden met de omstandigheden. Ik mag geen eten verspillen, dat is zonde van het geld.. Het is beter eten te verspillen. Mijn lichaam is geen afvalbak.
Alles of niets denken Ik heb toch dat taartje op de verjaardag  gegeten, nu kan ik de hele dag toch niet meer goed maken. Ik neem de chocolade bonbon er ook maar bij. Jammer dat het even mis ging, ik kon er niets aan doen. Het volgende moment denk ik er beter over na voor ik iets eet.
Je brengt twee dingen met elkaar in verband die niets met elkaar te maken hebben. Het is niet eg dat ik eet, want ik ben zo gestrest, Emotioneel eten is wel erg. Ik moet leren omgaan met onprettige gevoelens en het probleem gaan oplossen.
Op basis van een paar kleine feiten, doe je een algemene uitspraak. Ik heb totaal niet in de hand wat ik eet. Ik heb iets ongeplands gegeten, maar ik kan mijn dieet nu meteen weer oppakken.