Hoe ga je om met een etentje buiten de deur als je op dieet bent

 

uit-eten

Met deze tips kun je van een diner buiten de deur een groot succes maken. Ook als je op dieet bent.

De juiste instelling
Ga niet naar een restaurant in de veronderstelling dat je zo veel en zo weldadig mogelijk moet eten. Je mag in principe alles eten. Maar…….. je kan wel keuzes maken.
Bekijk van te voren de menukaart

Als je vooraf de menukaart van een restaurant bekijkt, bijvoorbeeld via internet, dan kun je alvast een dieetvriendelijke menukeuze maken. Op die manier bestel je wanneer je de kaart in je handen hebt, minder makkelijk iets ongezonds vanwege je enorme eetlust. Maak dus vooraf een keuze en houd je daaraan. Bestel bovendien als eerste zodat je je niet kunt laten beïnvloeden/verleiden door de keuzes van je tafelgenoten.

Zorg dat je niet teveel honger hebt
Eet voordat je thuis weggaat een gezond kleinigheidje, dan heb je niet overmatig veel honger tijdens het bestellen. Honger tijdens het uit eten gaan lijdt  namelijk vaak tot onverstandige keuzes.

Geschikte voorgerechten
• Heldere soep (bouillonsoep e.a.) of tomatensoep
• Eenvoudige salade; vraag eventueel of de dressing los geserveerd kan worden.
• Volkorenbrood zonder kruidenboter

Ga voor een vezelrijk en eiwitrijk voorgerecht; als je je voorafje slim kiest, ga je minder eten van je hoofdgerecht.

Geschikte hoofdgerechten
• Maaltijdsalade met een goede eiwitbron (kip of vis)
• Vegetarische gerechten met veel groenten
• Pasta (volkoren of spelt) met rode saus
• Gegrilde of gekookte gerechten, dus NIET gebakken of gefrituurd
• Verse vis(zalm, tonijn, witvis e.a.)
• Mager vlees(biefstuk, varkenshaas, kipfilet e.a.)
• Een magere curry, risotto, ratatouille of ander eenpansgerecht
Mijd hoofdgerechten met roomsauzen, suikerrijke dressings, vet vlees, friet, gebakken aardappels en andere vettigheden.

Nagerecht
Ga NIET voor een plateau met een proeverij van mousse, roomijs, sorbet, parfait, crumble, charlotte, tiramisu, kaasjes, crème, vla, gebakjes, chocoladesaus en slagroom. Neem liever een simpel en bescheiden toetje zoals:
• Vers fruit
• Yoghurt, kwark of hangop
• Thee of koffie
• Suikerarme sorbet

Niet alle hoeft op
Het is nu eenmaal de gewoonte om je bord (en alle schaaltjes die op tafel staan) helemaal leeg te eten, maar dat hoeft heus niet. Eet gewoon totdat je genoeg hebt gehad en laat het overgebleven eten staan. Elke calorie die je minder eet komt er niet aan en hoeft er dus ook niet af.

Beperk alcohol tot 1 glas. Neem water.