Maak nu een eind aan die ongecontroleerde eetdrang!

pot-544071_960_720

Wat is eetdrang? Heb jij ook weleens dat het eten je toeroept (eetdrang)? Dat je in de keuken staat en wordt aangesproken door het eten in de keukenkastjes, op het aanrecht , op de tafel of in de koelkast? Ik in ieder geval wel.

Over het algemeen heb je het meest last van eetdrang, het intense verlangen naar iets lekkers,  in de middag , als je in de keuken staat en begint met koken.
Ook al probeer je je in te houden en neem je toch een klein hapje van alles, uiteindelijk eet je ongemerkt toch weer een heleboel, dus ook veel calorieën en dat helpt niet als je wilt afvallen. Komt  nog bij dat het je daardoor  een rot gevoel  krijgt over jezelf en dat is niet goed voor je zelfvertrouwen!

Je kunt eetdrang de baas blijven Gewoon door er niet aan toe te geven.  Makkelijker gezegd dan gedaan hoor ik je denken.  Klopt, met enige training gaat het je echt lukken  om eetdrang de baas te blijven.

Hoe dan? Zie  eetdrang als een spier waar je er twee van hebt.  De toegeefspier en de weerstandsspier. En spieren kun je trainen.

  • De toegeefspier die staat voor  ‘ach het mag wel , ik heb er gewoon zin in, ik pak toch wat, ik heb het gewoon verdiend’
  • De weerstandsspier staat voor ‘nee ik pak niks, het is nog geen etenstijd, ik kan nog best nog even wachten, het is gewoon trek wat ik voel en trek kan ik weerstaan’.

Stel jezelf eens voor hoe je je voelt als je er wel aan toegeeft.
Ga je gang en eet in gedachten datgene waar je zo naar hunkert maar eens op. Stel je voor hoe het smaakt. Hoeveel seconden doe je erover om het op te eten? Hoeveel seconden heb je een prettig gevoel? En zie nu  in gedachten de rest van het verhaal voor je; dat deel van de ervaring waar je normaal pas aan denkt wanneer het te laat is. Stel je voor hoe zwak en onbeheerst je je voelt.
Stel je voor hoe rot je je voelt dat je hebt toegegeven, dat je maar blijft eten en je steeds slechter voelt. Geeft het je een zwaar gevoel in je lichaam en je hoofd?

Op het moment dat deze visualisatie je een rot gevoel geeft, kun je jezelf eraan herinneren hoe vaak je al hebt toegegeven, hoe vaak je jezelf al hebt beloofd om het niet meer te doen en hoe hopeloos je  je voelde. Wat lijkt je beter nu je het hele plaatje hebt gezien: eten of niet eten?

 Tips  om de weerstandsspier te trainen:

  1. Benoem het gevoel. Zeg tegen jezelf: Het is maar eetdrang…..Het is een doordringend , vervelend gevoel, maar het is geen honger
  2. Wees vastberaden. Zeg tegen jezelf dat je datgene waar je naar hunkert absoluut niet gaat opeten. Je gaat bent niet van plan om je toegeefspier te versterken maar je wilt je weerstandsspier versterken
  3. Vermijd stress. Als je veel stress ervaart lukt het niet om jezelf te focussen

Wat voel je als je niet toegeeft?
Je voelt je niet meer rot omdat je toch weer toe hebt gegeven maar juist  trots, sterk en vol zelfvertrouwen dat je het eten kunt weerstaan.  Geloof me, hoe vaker je traint om eetdrang  te weerstaan hoe minder last je er in de toekomst van hebt.