Met deze tips kun je makkelijk stoppen met overeten

bowl-1850039_1920Zo’n volle, zere buik willen we eigenlijk helemaal niet. Bovendien eet je vaak meer calorieën dan je nodig hebt. Gebruik de volgende tips en mantra’s als geheugensteuntje bij lunch, snacks en diner en begin vandaag nog bewust te eten.

  • Weten dat je nog niet vol zit, maar bewust eerder stoppen omdat het genoeg is, is zoveel krachtiger dan na een maaltijd moeten zeggen ‘pfoe, ik kán niet meer’
  • Leg na elke hap je vork neer – zo zul je je vanzelf meer bewust zijn van de smaak. Als je rustiger eet resulteert dat vaak ook in minder grote porties. Bovendien geniet je veel meer van je maaltijd!
  • Eet alleen als je tussen de 4 en 6 zit op de schaal van trek; op 1 sterf je van de honger, bij 10 zit je propvol.
  • Herinner jezelf bij iedere maaltijd aan de redenen waarom je gezond wilt eten.
  • Pak een kleiner bord en vork als je het gevoel hebt dat je misschien geneigd bent te veel te willen. Het is namelijk makkelijker om geen tweede portie te nemen dan een half bord te laten staan.
  • Veel mensen eten vaak te veel als ze eigenlijk dorst hebben.  Wen je asn om regelmatig te drinken, en een extra glas een half uurtje voor iedere maaltijd.
  • Vergeet niet te ademen. Neem na elke hap een moment om eens rustig in en uit te blazen. Je zorgt er daarmee voor dat je lichaam de tijd krijgt te registreren of je al vol zit.
  • Net een zak chips of nootjes meegenomen tijdens het boodschappen doen? Verdeel zodra je thuiskomt de zak in eenpersoonsporties. Hiermee voorkom je dat je ineens de hele zak in je eentje hebt weggewerkt.
  • Focus je eerst op de meest voedzame ingrediënten van de maaltijd zoals groenten en fruit; weinig calorieën en veel gezonde eigenschappen.