Mijn tips voor minder zout

 cook-1309835_960_720

Gemiddeld eten we in Nederland 9 gram zout per persoon per dag. Terwijl het advies is maximaal 6 gram per dag te gebruiken. Lees mijn tips voor minder zout.

Minder zout gebruiken is goed voor je bloeddruk. Te veel zout kan namelijk zorgen dat je bloeddruk te hoog wordt of te hoog blijft.

  • Kies zoveel mogelijk voor verse en onbewerkte producten en neem liever geen kant-en-klaar producten zoals sauzen en soepen uit blik, of koelversmaaltijden.  Zo krijg je automatisch minder zout binnen
  • Kook groenten in weinig water of kies voor roerbakken, stomen of roosteren in de oven. Zo blijft er meer smaak aan de groenten zitten
  • Let op met smaakmakers, die zitten vaak vol zout: ketjap, ketchup, sojasaus, kant-en-klare kruidenmixen en bouillon.
  • Breng je eten op smaak met goede smaakmakers in plaats van zout: ui, knoflook, citroensap, verse kruiden (als basilicum, peterselie, kervel, bieslook en munt), gedroogde kruiden en specerijen (als kruidnagel, nootmuskaat, paprikapoeder, oregano en peper)
  • Maak je eigen kruidenmixen zoals eigen nasikruiden, pizzakruiden
  • Voor je bloeddruk is het daarnaast goed om de hoeveelheid kalium in je voeding te verhogen. Dit mineraal verlaagt je bloeddruk namelijk op een natuurlijke wijze. Kalium zit vooral in groenten, fruit, aardappelen, noten en peulvruchten.