Tips voor je supermarkt bezoek

 

grocery-store-2619380__340Een tripje naar de supermarkt is één grote verleidingstocht. De supermarkt wil verkopen, veel verkopen en nog meer verkopen.

De inrichting is zo uitgedacht dat je bijna niet om al die verleidingen heen kunt.

De dure producten staan op ooghoogte en de aanbiedingen staan dwars door het pad .

Wist je trouwens dat over het algemeen de meest gezonde producten in de buitenste gangpaden te vinden zijn in de supermarkt.  De supermarkt heeft een slimme indeling die ook je voedingskeuzes kunnen beïnvloeden. Zo zit er  bij 9 van de 10 supermarkten als je binnenkomt al meteen de groenten en fruit afdeling.  Dit is niet voor niets. Wanneer jij daar al je karretje of mandje deels hebt gevuld met gezonde vitamientjes is er in je lichaam al een onbewuste conclusie aan verbonden. Je hebt al gezonde producten in je wagentje liggen dus nu mag je ook wel eens zondigen.  Het is erg maar zo werkt het wel…

Bij veel supermarkten staat de koffie voor je klaar dat zorgt ervoor dat je langer in de winkel blijft en in een goede stemming komt. Op deze manier wordt de achtergrond  muziek ook gebruikt.

Er zit psychologie achter, of je dit nu door hebt of niet!

 

Deze tips helpen je om je wekelijkse boodschappen te plannen en hoe je al die  verleidingen kunt weerstaan.

  1. Check thuis eerst de koelkast en je keukenkastjes om te bepalen wat je echt nodig hebt.
  2. Maak als je boodschappen gaat doen van tevoren een boodschappenlijst en houd je hier ook aan. Laat je niet verleiden door aanbiedingen van producten die je normaal ook niet zou kopen.
  3. Ga niet elke dag naar de supermarkt, maar doe het liefst boodschappen voor meerdere dagen.
  4. Kies de juiste route. Alles wat gezond is ligt aan de buiten randen van de supermarkt.  Vermijdt de binnenpaden, daar liggende koekjes, snoepjes en chips.
  5. Koop bij voorkeur geen voordeelverpakkingen (met bijv. 30% extra inhoud) en koop geen grote hoeveelheden in één keer in. Hoe meer je in huis hebt hoe meer je verbruikt.
  6. Ga winkelen na het eten. Als je trek hebt, koop je meer.
  7. Haal de lekkernijen waardoor je verleid wordt niet standaard in huis, maar koop ze af en toe.
  8. Denk kleiner. Grote verpakkingen zorgen ervoor dat je meer van een product eet. Het gaat vaak net zo snel op.
  9. En dan sta je bij de kassa. Ook daar ligt het lekkers al voor je klaar. Dit is niet voor niks, veel mensen nemen iets mee wat ze niet van plan waren te kopen. Hoe vaak doe jij dit?

Voor meer info: https://tips.gewichtsconsulenttwente.nl/blog/informatie/1331/