Waarom is ontbijten belangrijk

muesli-3186256_960_720

1. Ontbijten is zeer belangrijk voor je energiepeil Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na de nacht en brengt de spijsvertering op gang.

2. Belangrijk voor je korte termijn geheugen en concentratie Wanneer je ‘s morgens naar je werk of naar school gaat is het van belang dat je geheugen optimaal werkt. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat mensen die niet ontbijten of enkel een kop koffie drinken, slechter presteerde op korte termijn geheugen testen in vergelijking met degenen die wel een ontbijt hadden gehad. Verder is een goed ontbijt cruciaal voor je concentratie.

3. Belangrijk voor je gewicht Wanneer je ‘s ochtends het ontbijt overslaat, is de kans groot dat je in de loop van de dag steeds meer honger krijgt. Hierdoor zul je de maaltijden na het ontbijt onnodig uitbreiden. Om op gewicht te blijven, is het echter belangrijk om de inname van je voeding over de hele dag te verspreiden.

4. Belangrijk voor een goed humeur Ontbijten zorgt ervoor dat je minder snel geïrriteerd zult raken. Een goed ontbijt zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel en het insuline niveau op de juiste waarden blijven. Een gezonde bloedsuikerspiegel zal je helpen minder snel chagrijnig te worden.

5. Belangrijk voor het hart Uit onderzoeken is gebleken dat mensen die het ontbijt voor een jarenlange periode overslaan vaak een hoger cholesterol gehalte hebben, een hoger LDL niveau, en een te hoog insulinegehalte. Hierdoor kunnen hart-en vaatziekten ontstaan, ook wordt hierdoor de kans op diabetes vergroot, wanneer je het ontbijt voor een lange periode overslaat.

Wat is een gezond ontbijt?

Een gezond ontbijt levert ongeveer 300 tot 400 kcal.

Wat kun je allemaal eten bij het ontbijt?

  • Volkorenbrood met halvarine en bijvoorbeeld plakjes banaan of appel. Of een plak kaas met tomaat erop
  • Volkoren ontbijtgranen zonder toegevoegd suiker en zout, zoals havermout en muesli. (havervlokken, met gedroogd fruit en eventueel noten) Magere of halfvolle zuivel, zoals een glas melk erbij of yoghurt met fruit en muesli
  • Een plak koolhydraatarm brood